Nostradamus' testamente

 

Tom Egeland / Nostradamus’ testamente.

 

+ intrikat plott

– karakterene er veldig flytende

 

Dette er fjerde bok om albinoen og arkeologen Bjørn Beltø. Han er på konferanse i Italia hvor en italiensk professor med spesialkunnskaper innen koder i middelaldermanuskripter legger frem et glemt brev av selveste Nostradamus, med løfte om å gå dypere inn på det i et foredrag dagen etter. Professoren rekker knapt å starte før bevepnede menn kommer og kidnapper ham. Bjørn Beltø klarer ikke å motstå professorens vakre kones ønske om hjelp og sammen legger de to ut på en jakt for å forstå hva slags kunnskaper er det i Nostradamus sitt brev som gjør det både farlig og ettertraktet.

For å være pinlig ærlig har jeg aldri hatt helt sansen for bøkene om Bjørn Beltø, jeg har aldri helt fått taket på ham som karakter. Det kan dog virke som Tom Egeland har lest mine tanker og lagt Bjørn mer i bakgrunnen i denne boken, hvilket jeg føler at gjorde denne historien bedre enn de foregående i serien. Samtidig så er det verdt å nevne at de jakter på noe kalt «Djevelens bibliotek» som er voktet av bibliotekarer. Det må jeg innrømme at jeg hadde svært stor sansen for! 🙂

Jeg syntes at Nostradamus’ testamente er den beste boken i Bjørn Beltø-serien så langt og det kan virke som forfatteren har begynt å finne både formen og flyten slik at dette smelter sammen til en temmelig spennende bok. Nok en gang er det et imponerende plott hentet fra både bibelen og europeisk historie.

